dinsdag 25 augustus 2015

Dag 14- Macaronitaart

Normaliter kookt manlief, echter vandaag is het dinsdag. Dinsdag betekent voor mij "kookdag".
Dit komt omdat ik op woensdagavond met mijn (lapjes)vader ga zwemmen. Tot 1 april van dit jaar woonde hij in dezelfde woonplaats als ik, dit was qua koken heel praktisch: ik nam de boodschappen mee en kookte bij hem thuis. Of ik maakte de maaltijd van tevoren al klaar en warmde dit bij hem op.
Als je lapjesvader besluit naar België te verhuizen dan moet je iets anders praktisch gaan bedenken. ;-)
Omdat ik woensdag andere verplichtingen heb, heb ik besloten dat de dinsdag "kookdag" wordt.
Het makkelijkste is om een ovenschotel te maken, meestal maak ik pasta omdat dit een perfecte maaltijd is als je gaat zwemmen. (Niet te zwaar en niet te licht én heel geschikt als ovenschotel). Vandaag heb ik een Macaronitaart gemaakt. Het recept komt van Allerhande (www.allerhande.nl). Volgens het recept zou je in 15 minuten klaar zijn.
Dit liep toch iets anders. :-)

Willem-Beer is er klaar voor... Ik ook, deze I-pad standaard is erg praktisch. Je kunt hem zelfs in de vaatwasser doen.

Deze ingrediënten zijn nodig. Ik bleek te weinig eieren te hebben, omdat manlief dit weekend een uitsmijter heeft gemaakt. Gelukkig bood mijn buurvrouw uitkomst.
De champignons hebben normaal gesproken een frisser uiterlijk. Ze hebben te lang in de koelkast gestaan.

In het recept staan geen kruiden en specerijen vermeld. Op eigen initiatief heb ik een teentje knoflook en oregano toegevoegd. In het water van de macaroni heb ik zout toegevoegd.
 Het begint al ergens op te lijken.
Kaas raspen wij zelf om budget-technische redenen. Het is alleen zoooo jammer dat je hierna alle losse onderdelen moet schoonmaken, een zakje met voorgesneden geraspte kaas is makkelijker (én duurder).
 Het eindresultaat. Wat zou Willem-Beer hier van vinden? Morgen weten we hoe het smaakt.
 In het recept staat helaas niet beschreven dat je na het koken de keuken moet opruimen. Dit is de keuken in ontplofte staat. Mmmh, eerst maar het ergste opruimen om... 
...Een kort pauzemoment te nemen. Ik was erg goed bezig! De witte blokjes zijn kokosblokjes, erg lekker.
 Dan nog de laatste loodjes. Ga ik dit in de vaatwasser doen? Of met de hand afwassen? Met de hand afwassen leek me in dit geval het meest praktisch.
 
Dit stond ook niet vermeld in het recept. :-)
 

Met het afwaswater heb ik een het gasfornuis een "quick-clean" schoonmaakbeurt gegeven. Ziet er al beter uit toch?
 Een schoon en opgeruimd aanrechtblad. Willem-Beer en ik zijn klaar voor de volgende kooksessie. (Het koken is leuk, maar de rest...)
 
Een kookdag is voor mij altijd behoorlijk intensief. Dit komt omdat koken voor mij erg belastend is, dit heeft te maken met het feit dat ik fibromyalgie heb. Zo`n ochtend en middag valt voor mij al onder een Klus. Daarnaast heb ik op dinsdagmiddag andere verplichtingen. Op een gegeven moment is de tijd dus "op". Vandaag dus geen RRHH-klus. Maar toch, al met al: geen slechte ochtend en middag.

 



 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten