woensdag 16 september 2015

Dag 27- papier deel 2

Op dag 1 van het archiveren, uitzoeken en opruimen van het papier kwam ik er achter dat sommige documenten teruglopen tot 2010. Sommige documenten moet je 5 jaar bewaren, maar veel documenten ook niet. Op het gebied van papier vind ik  het erg lastig om te bepalen wat je nu wel (moet) en wat je niet (hoeft te) bewaren. Waarschijnlijk is dit de reden dat ik dit zo lang heb uitgesteld. Het enige wat ik kan doen om deze BEER van mijn weg te halen is door daadwerkelijk hier mee aan de slag te gaan.

Daarom is het vandaag de tweede dag ik met papier aan de slag ga. Op deze papier-opruimdag ben ik boven op de waskamer gaan zitten.  Hier staat een hele fijne tafel waar je goed kan sorteren, ook staan alle ordners en archiefmateriaal boven. Hierin moet uiteindelijk het papier terechtkomen.
De stapel bovenaan de bak is de stapel papier die ik uit het bakje "inkomende post" haalde. Een nietmachine, ontnieter, paperclips en archiefmateriaal zijn onontbeerlijk met administreren.
Op papier-opruimdag 1 heb ik al een behoorlijke selectie "weg" gemaakt. Toch bleek ook dit weg te kunnen. Willem-Beer support, hij gaat natuurlijk niet de papiercontainer in. ;-)
Tijdens de Klus.
Omdat in deze documenten vaak belangrijke informatie staat, haal ik de documenten door de papierversnipperaar. (Denk bijvoorbeeld aan oude bankafschriften. Bankafschriften? Ja, die bestaan nog...) :-)
Mmm, ik zie dat de versnipperaar wel een stofbeurtje kan gebruiken. Dit doe ik op papier-opruimdag 3.
De versnipperaar heb ik op een stoel gezet, ik hoef dan niet te bukken. Heel ergonomisch gedacht, al zeg ik het zelf...

Bijna een hele vuilniszak vol met papier. Dit heb ik al naar de papiercontainer gebracht. Heerlijk om dit resultaat te zien én te voelen (letterlijk: ik heb last van mijn rug en schouders).
Willem-Beer is trots op me. Heel veel papier is weg, en wat er bewaard blijft heb ik in deze archiefmappen gedaan.
Kleine biecht: deze archiefmappen heb ik lang, lang geleden al gekocht om er vervolgens een hele tijd niets mee te doen. Gelukkig is de dag gekomen dat ik er wél iets mee heb gedaan.

Op zo`n herfstachtige dag als vandaag is een kop warme chocolademelk een heerlijke beloning!
 
 
Twee lessen van dag papier-opruimdag 2:
-Niet te lang doorgaan: de moed blijft er dan beter in, en ik krijg minder last van nek, rug en schouders (die lastige fibromyalgie ook altijd);
-Papier wat je jaaaaarenlang hebt verzamelt, ruim je niet in een paar uur of dagen op.
 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten