donderdag 24 september 2015

Dag 35- energie besparende modus

Bij fibromyalgie hoort ook (een ernstige vorm) van vermoeidheid. Een revalidatiearts heeft hier een mooie omschrijving voor gegeven: "Deze vorm van vermoeidheid is verlammend".
Mijn eigen omschrijving is anders: het voelt alsof je door een berg stroop loopt en niet vooruit komt. Vandaag voelde ik deze vermoeidheid opvlammen. Ik besloot in mijn "energie besparende modus" te gaan staan.





Bij deze vorm van vermoeidheid is het belangrijk dat je met mate iets doet. Een aantal kleine klusjes wilde ik vandaag dus wél doen. Dit zijn één van mijn "low energy-klusjes" van vandaag.

Het opruimen van de zwemspullen. De baantjesscore van gisteren? Tien stuks. (De reden: teveel lopen kletsen...) :-)
 Dit is zomerkleding, en kan in de seizoenbak. Ik besloot dit klusje niet uit te stellen.


Dit is de seizoenbak. Binnenkort wordt dit een "RRHH-klus".
Dit is een blijmaker! Deze cd kreeg ik gisteren cadeau van mijn zwemvriend. Een tijd geleden hadden we het over spijt. Van de keuzes die maak heb ik nooit spijt. Dit komt omdat ik mijn keuzes altijd heel bewust en goed doordacht maak. Van één ding heb ik wél spijt. Dat is het verkopen van deze cd op de vrijmarkt. ;-)
Lang geleden (toen ik nog jong was) :-), heb ik van mijn keurig opgespaarde zakgeld (en misschien ook nog wel van verjaardagsgeld) deze cd van "2 unlimited" gekocht. Cd`s waren toen heel duur, ik heb er 40,- gulden voor betaald. (Ja, toen bestonden er nog guldens...) En wat doe ik? Ik verkoop mijn allereerst CD voor 2,50 gulden op de vrijmarkt. :-o 
Zwemvriend beloofde mij de muziek op te zoeken en een Cd'tje voor mij te branden. Ik was gisteren zoooo blij hiermee. Het is echt jeugdsentiment. En dit Cd'tje? Die gaat natuurlijk nooit meer weg! :-)


Eén van de andere klusjes was het "tweede deel" van mijn medicatie ophalen.
Gisteren zou na 11.00 uur het tweede deel van mijn medicatie klaarliggen. Gisteren had ik geen zin om voor een tweede keer naar de apotheek te gaan (maandag was er namelijk een hoop gedoe om de medicatie). Ik besloot dus vandaag te gaan. Ik kon dan gelijk de boodschappenkar terug brengen naar de supermarkt. Twee vliegen in één klap zou ik zeggen. ;-)
Het is een vreemd gezicht, zo`n boodschappenkar in de voortuin.
Toch heeft het een logische reden. :-)
Wij wonen vlakbij de supermarkt en gaan hier dan ook lopend heen. De weekboodschappen zijn vaak zwaar én veel. De boodschappen nemen wij (héél ergonomisch) met kar-en al naar huis. (En het lopen naar de supermarkt is ook nog eens milieuvriendelijk).
 
Nadat de boodschappenkar was weg gebracht liep ik vol goede moed naar de apotheek. Ik kreeg nul op het rekest: de medicatie was (nog) niet geleverd. (Zucht!) (Ik was toen wel blij dat ik gisteren niet gegaan ben). 
Toen heb ik maar gevraagd of ik gebeld kan worden als de medicatie er wél is. Gelukkig had ik nog wat anders nodig bij de apotheek. Dit hadden ze wel, helemaal onverrichterzake ging ik dus niet naar huis.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Op dag 31 heb ik het reismandje van Devil naar beneden gebracht. Met als doel het reismandje schoon te maken. Op dag 31 was dit dus een klusje met een los eindje. Nu is het geen los eindje meer. Het reismandje is weer spik en span. Het reismandje komt weer op de waskamer te staan. Devil gebruikt het reismandje namelijk als slaapmandje. De meeste katten zouden een reismandje uit de weg gaan (want: associatie met dierenarts, dus vervelend),
onze kat dus niet. :-)
Het reismandje is weer spik en span.
Ik hou niet van stickers (én lijmlagen van stickers) op spullen. Dus ook niet op het reismandje van Devil (er zat een sticker op van één van zijn vele opnames) :-). Deze sticker-remover heeft manlief ooit, in een ver grijs verleden van zijn werk meegenomen. Ik ben fan! En... Het ruikt ook nog eens lekker: "citroentjesfris".
 Ik vond nog wat "puf" om de planten water te geven.

Dit zijn Buxus stekjes. Deze kweken we op voor onze buurvrouw. Stekjes zijn altijd heel dorstig, ze hadden dringend water nodig.
`s Middags was het tijd om naar mijn oppaskinderen te gaan. Ziet dit er uit als oppassen? Euh, nee. De kinderen waren vanmiddag heel zoet, ik kon dus wat tijd besteden aan hobby.


Voor iemand die vandaag in de "bespaarstand" is het al met al geen slechte dag. Door met mate iets te doen, krijg je ook weer wat energie.

En nu? Nu is écht tijd om in bespaarstand te gaan.
Een mooie wijsheid van Loesje.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten