donderdag 5 mei 2016

Dag 256- koken- quiche lorraine met ham en bosuitjes

Dinsdag 3 mei was een bijzondere dag. `s Avonds zijn wij op bezoek gegaan bij de ex-schoondochter van mijn vader. Zij zorgt ervoor dat de dingen geregeld zijn, die geregeld moeten zijn nu mijn vader in het ziekenhuis ligt. Heel fijn dat zij dit doet én heel belangrijk. Met ex-schoondochter heb ik al veel telefonisch contact gehad. Het leek mij een goed idee om elkaar ook eens in "het echt" te zien. Dit praat vaak een stuk makkelijker. Dit bezoek was bijzonder omdat het (uit mijn hoofd) ruim twintig jaar geleden is dat wij elkaar hebben gezien.
Wanneer er `s avonds iets op het programma staat, dan ben ik degene die vaak kookt. Ik maak graag ovengerechten. Deze kunnen `s ochtends (of soms zelfs een dag tevoren) gemaakt worden. Het enige wat er nog te doen valt is `s avonds het eten in de oven schuiven. Dit keer maakte ik een quiche.
Dit recept bleek ik als favoriet aangemerkt te hebben. Meestal betekent het dat ik dit gerecht al eens eerder heb gemaakt. Manlief had tijdens het boodschappen keurig de ingrediënten verzameld, er van uitgaande dat ik dit recept wilde maken. Dit recept had ik niet eerder gemaakt.;-) Maar goed een quiche blijft een quiche. Omdat ik al vele quiches heb gemaakt, raakte ik niet direct in een kookstress. :-)
De ingrediënten.

De vulling.
Kaas kan niet ontbreken bij een quiche.

De quiche ziet er heerlijk uit.
 
 
Tijdens het koken kwam ik er achter dat ik mijn aardewerk quichevorm kwijt ben. Ik vermoed dat ik `m heb uitgeleend, ik kan alleen niet bedenken aan wie. Daarom heb ik deze quichevorm gebruikt. Het fijne aan deze vorm is dat de bodem los is. Hierdoor haal je heel makkelijk de quiche uit de vorm. Het nadeel hiervan is dat vloeistof er heel makkelijk uitstroomt. Daarom was de quiche nu wat aan de droge kant.
 
Wat vond ik van de rest van de quiche? Manlief vond `m iets te flauw. En ik vind dat ik weleens lekkerder quiches heb gemaakt (naar eigen recept.)
Maar... Het belangrijkste is dat ik het koken leuk én ontspannend heb gevonden, en we op tijd weg konden omdat het eten al was voorbereid.
 
Nu is het nog zaak om mijn andere quichevorm terug te vinden. :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten