zondag 8 mei 2016

Dag 260- Vormsel lapjes-broer

Mijn lapjesfamilie bestaat uit een "Belgische afdeling". In België is het een goede gewoonte wanneer je twaalf bent om het Vormsel te krijgen. Ik ben niet gelovig opgevoed, en van Katholieke gebruiken heb ik weinig kennis. Van een Vormsel hoorde ik voor het eerst toen lapjes-zusje haar Vormsel kreeg. Naar kerk ben ik toen niet geweest, wel naar het feestje. :-) Lapjes-broertje is onlangs twaalf geworden. Dus ook voor hem was het tijd voor het Vormsel. Wanneer iemand zijn Vormsel krijgt, krijgt het ook een cadeautje. Lapjes-broertje wilde graag geld, want hij spaart voor een fiets. Ik heb het cadeaugeld in het  thema fiets verwerkt.

Het feestje werd gevierd bij de "Bakkermolen" in Essen-wildert. Niet naast de deur. We moesten een flink stuk rijden.
Een typische Nederlands tafereel, maar dan in België.

De molenaar klom net als ons naar boven. Hij maakte de molen klaar voor nacht.
 
In België is het altijd goed eten.

Het was gisteren erg warm, en we aten op zolder. Dit was het enige nadeel. De bediening had de ramen opgezet. Toen het donker werd, deden ze het licht aan. Toen kwam er een héél groot nadeel. Muggen!

Na de koffie en de thee (in Nederland wordt dit "oprotkoffie" genoemd :-) ), was het zoetjesaan tijd om richting Nederland te vertrekken. De gastheer was nergens te bekennen. Dus noem lapjesmoeder de honneurs waar. En lapjesbroertje?
Die vonden we uiteindelijk terug, springend op de trampoline. ;-) Ach ja, ook al ben je "al twaalf", stiekem ben je toch nog een kind en wil je gewoon lekker spelen.
Ik geef hem groot gelijk!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten