dinsdag 9 februari 2016

Dag 173- puppypleeggezin

Onlangs heb ik mij aangemeld als vrijwilliger voor het project "taalvisite". Mogelijk komt ander vrijwilligerswerk bij. ;-)
Manlief moest gisteren voor een klus van het werk naar de geleidehondenschool in Amstelveen.
`s middags kwam hij erg enthousiast terug en vertelde dat het hem erg leuk om een pleegpup in huis te nemen. Mmm, zo enthousiast was ik op dat moment niet. Het feit dat je de pleegpup na een jaar weer afstaat leek mij heel moeilijk. (Dit was ook mijn enige bezwaar, voor de rest zag ik dit keer eens geen bezwaren.)
Maar toch... Ik kon het niet laten om me hier verder in te verdiepen. Dit zijn de voorwaarden die de KNGF aan puppypleeggezin stelt:

  • Liefde: om op te groeien tot stabiele jonge hond
  • Opvoeding: om goede hondenmanieren en basiscommando’s te leren
  • Sociale omgeving: om vertrouwd te raken met de wereld om ons heen

  • Ook las ik dit:
    Andere huisdieren zijn geen bezwaar, mits goed opgevoed. Hondenkennis of ervaring met honden is niet noodzakelijk. Liefde voor honden, gezond verstand en een dosis geduld wel.

    Mmm, dit zijn voorwaarden waar wij goed aan kunnen voldoen. En de hond na een jaar afstaan? Ja, dat blijkt moeilijk te zijn. Maar, omdat je weet dat je de pup klaarstoomt voor de hondenopleiding ben je heel anders met de hond bezig. Je weet dat je de hond na een jaar terugbrengt naar Amstelveen zodat hij verder kan met de opleiding.
    Het uiteindelijke doel is prachtig:
    Doel van de stichting is het bevorderen van de mobiliteit en zelfstandigheid van visueel gehandicapten middels geleidehonden. (Inmiddels kunnen geleidehonden ook voor andere functies ingezet worden).

    Na nog wat blogs te hebben gelezen werd ik steeds enthousiaster. Voor de vorm heb ik er nog een nachtje over geslapen. Vanmorgen wist ik het: "ja ik wil!"
    Ik voegde de daad bij het woord en vulde het aanmeldformulier in. Inmiddels is de bevestiging binnen. De volgende stap is het kennismakingsgesprek met een instructeur. En dan?
    Dan moeten we geduld oefenen. Twee weken na het kennismakingsgesprek weten we of we "groen licht" krijgen. De volgende stap is dat je op de wachtlijst wordt gezet. Kortom we zijn er nog lang niet. Maar... Het begin is er!

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten