vrijdag 12 februari 2016

Dag 175- gesprek met de KNGF-consulente

Op dag 173 hebben manlief en ik ons aangemeld als puppypleeggezin. Een puppypleeggezin wordt je niet zomaar, wat logisch is omdat de pup straks een andere functie gaat vervullen dan een "gewone hond".
Voordat je op de wachtlijst wordt geplaatst vind er een kennismakingsgesprek plaats. Manlief en ik hadden geluk: gisteren was dit kennismakingsgesprek: twee dagen na de aanmelding!
Natuurlijk nam de consulente een hond mee. In dit geval was het haar eigen hond van (meen ik) dertien jaar oud, een lieve rustige hond die het heerlijk vond om op pad met zijn vrouwtje te zijn.
Normaal gesproken als de bel gaat presenteert Devil zich heel snel aan het bezoek. En gisteren?  Hij was boven en bleef een hele tijd boven. Op een gegeven moment won zijn nieuwsgierigheid... Met een dikke staart keek hij om het hoekje van de bank en zag iets heel engs... Een hond! :-)

Het kennismakingsgesprek heeft anderhalf uur geduurd. In dit gesprek werden alle ins en outs rondom het opvoeden van een aspirant geleidehond besproken. Het opvoeden van een "aspirant" gaat net een tikkeltje anders dan bij een "gewone hond". Het was veel informatie, waar ik goed over na moest denken. Ik besprak het `s avonds met manlief, beiden zijn nog steeds van mening dat wij dit traject héél graag aan willen gaan.

Van onze zijde zijn er dus geen bezwaren. (Heerlijk om eens géén beren op mijn weg te zien.)
De consulente had één bezwaar die ze mee wil én moet meenemen in haar overweging: bij de opvoeding van een "gewone hond" leert de hond naast je lopen. De hond mag niet voor je lopen.
De aspirant moet juist gaan leren om iets voor je te gaan lopen (op een bepaalde positie), ook loopt de hond altijd links van je en met een lijn op spanning. Vanwege de fibromyalgie vraagt de consulente zich af, of op deze manier met de hond lopen fysiek niet te zwaar wordt, waardoor ik na een paar maanden afhaak. Ik heb benadrukt dat ik hierin geen bezwaar zie. Ik hoop dat de KNGF het ook zo ziet... Nu is het wachten geblazen. Uiterlijk begin maart weten we of we "groen licht krijgen".

Op dag 43 vertelde ik dat ik doppen ging sparen voor KNGF. Met de opbrengst van deze doppen kan er een opleiding van een geleidehond betaald worden. Graag wijs ik nog eens op deze actie.
Het kost geen moeite, het milieu wordt ontlast én de KNGF is hier héél blij mee!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten