vrijdag 6 november 2015

Dag 78- stap voor stap een opgeruimd effect


Langzaamaan vind ik mijn energie terug. Gisteravond ging ik om 22.00 uur naar bed, om vervolgens om 9.00 uur wakker te worden. Ik heb dus bijna "klokje rond" geslapen.
De scherpte van de moeheid is eraf, er heerst nu nog een sluimerende moeheid.
Omdat ik vandaag geen last had van de extreme moeheid van afgelopen dagen had ik weer wat energie om klusjes te doen én deze te fotograferen. ;-)
Belangrijk voor vandaag was "het nemen van pas op de plaats." Ik besloot alleen de basisklusjes te doen. Ook wilde ik vandaag naar het dorp voor wat kleine boodschapjes. Dit is meer dan genoeg activiteit voor iemand die herstellende is van een "moeheids-aanval."
 
Na te hebben uitgeslapen, uitgebreid te hebben gedoucht, en het ontbijt startte ik aan het eerste klusje van mijn ochtendroutine: Het bed opmaken.
Dit is voor.


Dit is na.
 
Het bed opmaken is een dankbare klus. In weinig tijd, een groot resultaat.
 
Natuurlijk maak ik niet alleen het bed op, ik ruim ook de slaapkamer op (voor zover dat nodig is). :-)
 
Ik besloot dat dit weg kon dit is een D.O.K. (Definitief Ongedragen Kledingstuk.)

Een tijdje geleden kocht ik deze poncho. Gisteren heb ik welgeteld een hele ochtend deze poncho gedragen. ;-) En toen? Toen was ik deze poncho zat! Bij alles wat ik deed zat de poncho in de weg. Daarnaast bedekt een poncho je armen niet (wat logisch is, anders is het geen poncho...),wat voor een "brrr-gevoel" zorgde. Hup! Deze poncho kan naar de kringloop. Nu moet ik me nog beraden over twee andere poncho`s. ;-)
Wat heb ik hier van geleerd? Ik koop voortaan kledingstukken waarvan ik zeker weet dat ik het met veel plezier ga dragen. Hier vallen poncho`s blijkbaar niet onder. :-)
Na het opmaken van het bed en het opruimen van de slaapkamer liep ik naar beneden voor een volgend klusje.
Dit is voor.
Dit is na.

Ik liep naar de keuken om één van de andere klusjes van mijn ochtendroutine te doen.
Het opruimen van de vaat. (Ik vind dit echt zo`n "bleh-klusje". Maar ja, het is in ieder geval beter dan afwassen...) :-)
Het is bijzonder hoe snel een vaatwasser weer vol kan raken.
Dit stond op het werkblad in de keuken. Deze eierschalen voer ik op aan de vogels. Dit zegt de Vogelbescherming erover:

Leg eierschalen in je tuin

Warme croissantjes, jus d’orange en een gekookt eitje. Denk na afloop van je zondagochtendontbijt ook aan de vogels. De broodkruimels mogen natuurlijk naar de tuin om de mussen te plezieren, maar doe daar dan ook de eierschalen bij; gooi dit niet in de GFT-bak. Vogels zijn u dan dankbaar. Een vrouwtje vogel heeft veel kalk nodig om voldoende dikke eierschalen te kunnen produceren. Elk beetje extra kalk is mooi meegenomen.

In het najaar is het niet perse nodig om eierschalen aan de vogels te voeren. Ook vogels zijn in een "najaarsmood" en zullen daarom geen eieren leggen.
Vrij kort nadat ik de eierschalen in het voederhuisje had gelegd, kwamen de eerste (grote) vogels. Natuurlijk waren het de Kauwtjes die als eerste met de eierschalen aan de haal gingen. Want: wat eten zij niet? :-)
Voordat ik aan mijn tussendoormoment begon, deed ik nog een basisklusje: het leegscheppen van de kattenbakken.
Dit is één van de twee kattenbakken. Aanbevolen hoeveelheid kattenbakken is het aantal katten plus één. Helaas weten wij uit ervaring dat het niet alleen een theoretisch rekensommetje is. ;-)
(Toen wij nog twee katten hadden, hadden wij vier (!) kattenbakken, zelfs bij deze hoeveelheid kattenbakken ging het met regelmaat mis.)
 
Na deze klusjes was het tijd voor een korte pauze.

 

Gesterkt door deze pauze ging ik verder met het laatste basisklusje: "Swifferen."
 Het verbaasd me elke dag weer dat je toch behoorlijk wat haar, stof én kattenbakgrit weet "weg te swifferen."
 
Vlak voor lunchtijd voerde ik in het kasboek de bonnetjes in.
 
Na de lunch zette ik mijn medicatie uit.
 
Vervolgens was het tijd om naar het dorp te gaan. Ik wilde naar de drogist om een goede huidolie voor mijn (extreem droge) handen te kopen. Ik hoop dat een olie beter helpt dan een handcrème.
 
Na mijn bezoekje aan de drogist en de supermarkt fietste ik naar een nabijgelegen wijk bij ons in de buurt om iets "stouts" te doen... ;-)
Als ik met mijn oppaskinderen naar hun huis loop, loop ik onder andere langs deze voortuin. Ik ben reuze benieuwd van welke plant deze zaaddozen zijn. Het leek me pedagogisch niet juist om wat zaaddozen van deze plant te halen waar mijn oppaskinderen bij zijn. ;) (Ik leer ze namelijk dat je niet zomaar iets van planten mag afhalen.)
Gewapend met snoeischaar trok ik vanmiddag mijn stoute schoenen aan, en knipte dit van het struikje af.

Ik vroeg aan schoonmama of zij wist van welke plant deze zaaddozen afkomstig kunnen zijn. Zij denkt aan een "winterharde Hibiscus".

Eenmaal weer thuis zag ik "natuur dichtbij huis".

Hup! De fiets in de schuur en de boodschappen opruimen.
 
Boodschappen vind ik leuk om te doen, ondanks dat ik het leuk vind kun je dit toch wel een Klus noemen. Het was tijd voor pauze!
Na deze pauze deed ik toch nog een klusje: ik ruimde mijn e-mail op én ik uploadde ik de foto`s voor de post van vandaag. 
En nu? Nu kan ik niets anders zeggen dan dit.
;-)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten