woensdag 18 november 2015

Dag 90- gekraakte rug

Gisteren maakte ik een afspraak bij de fysiotherapeut. Ik wilde voor mijn doorgeschoten rug manueel behandeld worden. Een aantal jaren geleden heb ik deze behandeling voor de eerste keer gehad.
Op het moment zelf vond ik het totaal géén prettige ervaring. Na de behandeling voelde het alsof ik meer "ruimte" in mijn rug had. Bij elkaar opgeteld leek mij dit de beste manier om mijn rug weer in het "gareel" te krijgen.

Vanmorgen om 10.00 uur was het zover. Ik werd voorgesteld aan mijn (nieuwe) fysiotherapeut en aan de stagiaire. De stagiaire deed het vooronderzoek, wat ik al niet heel prettig vond. Om te controleren of de stagiaire het onderzoek goed had gedaan, deed de fysiotherapeut het onderzoek nog een dunnetjes over. Begrijpelijk, maar voor mij als patiënt hélemaal niet fijn!

Vervolgens mocht ik op mijn buik gaan liggen. In eerste instantie wist ik niet wat er op mijn rug lag. Was het een steen? Mmm, dit leek me onwaarschijnlijk. Ah, het was de hand van de fysiotherapeut. Hij gaf zoveel druk dat ik aan de voorkant mijn blaas begon te voelen.

Toen was het tijd voor de behandeling. Ik hoopte op dit.
Helaas, het werd dit.
:-)
 
Het zweet brak me letterlijk aan alle kanten uit. Maar... Fysiotherapeut was nog niet klaar. Hij ging nog "even aan mijn been trekken". Aangezien mijn enkel altijd heel zeer doet, en hij mijn enkel als "tool" gebruikte kon ik alleen maar "AAUW!" roepen.
 
Toen kwam de verlossende zin: "Volgens mij is dit genoeg voor vandaag." Ik kon fysiotherapeut geen ongelijk geven.
 
Na de eerste behandeling (want: volgende week mag ik weer) ;-), merkte ik direct verschil. Mijn rug voelde niet meer als een aangetrokken elastieken band. Wel voelde ik (en voel ik nog steeds) mijn linker bilspier. Geen idee, wat hier mee is gedaan. De pijn voelde ik al tijdens de behandeling...
Het zal wel een doel hebben. :-)
 
Na de behandeling voelde ik me ontzettend moe. Het voelde alsof ik aan (top) sport had gedaan.
Op internet lees ik voor deze moeheid twee verklaringen:
  1. Er zijn afvalstoffen vrijgekomen, die de moeheid kunnen verklaren;
  2. Je lichaam kan weer ontspannen omdat er iets aan de spierspanning is gedaan.

Rust was dus écht even geboden. Van de fysiotherapeut kreeg ik het wel advies om "vooral te blijven bewegen", en "dat ik vanavond "gewoon mijn twintig baantjes kan/moet zwemmen".
 
Dit advies ga ik van harte opvolgen want: zwemmen is geen straf.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten