zondag 22 november 2015

Dag 93 en 94- eet-en feestweekend

Gisteren vierde manlief zijn verjaardag. Vandaag vierde beppe haar verjaardag. Twee verjaardagen in één weekend kan met recht een feestweekend genoemd worden. Hoewel... Feest? Wanneer onze eigen verjaardagen worden gevierd heb ik altijd last van verjaardagstress. Er gaan dan 1001 dingen door mijn hoofd: "Is het huis voldoende aan kant? Zal het eten lekker zijn? Is het eten überhaupt wel lekker? Is er voldoende eten? Zijn we wel op tijd met de voorbereidingen?" Vooral het thema "huishouden" ligt erg gevoelig bij mij. Ooit is er eens gezegd dat wij de "ramen weleens mogen lappen". Dit soort opmerkingen blijven bij mij zo`n beetje eeuwigdurend in mijn hoofd spoken.
Ik weet dit het niet de moeite waard is om me hier te druk over te maken. Maar weten is wat anders dan voelen.
Gisteren ontstond het bekende patroon: ik had verjaardagstress, en bedacht voor anderen wat zij van ons huis zouden vinden. Dit waren allemaal negatieve gedachtes waar ik ook nog eens chagrijnig van werd. Dit uitte ik op de enige persoon in huis: manlief. Dit zorgde ervoor dat we ruzie kregen.
Mmm... Gezellig zo`n verjaardag. ;-) (Ik bespeur hier een hele grote BEER op mijn weg.)
Gelukkig was er gisteren ook nog wat productiviteit. We maakten de Sinterklaas cake voor beppe af.
Dit is een test. De cake wilden wij met chocoladefiguren decoreren. Maar hoe zet je zoiets vast? Wij dachten eerst aan suikerlijm. Later kwam manlief of het idee om dit met gesmolten chocolade te doen. Om te testen of onze "chocoladelijm" voldoende plakkracht heeft probeerden we dit eerst uit op deze kruidnootjes. De "lijm" kwam glansrijk door de test.

De chocoladelijm.

Nadat de cake gedecoreerd was bouwden we de woonkamer om tot feestzaal.
De feesttafel.

Voordat de gasten arriveerde maakte manlief de Haagse Bluf.

Hieruit hebben wij onze les getrokken. Haagse Bluf moet je héél kort voor het serveren bereiden.
De "Bluf" was lekker, maar behoorlijk in elkaar gezakt, de luchtigheid was er uit.
 
Rond 16.00 uur arriveerden de eerste gasten. Natuurlijk was de verjaardagstress toen weg. ;-)
 
Niet alleen manlief manlief kreeg cadeautjes, ook ik kreeg een (verlaat) verjaardagscadeautje. Ik kreeg niet één cadeautje, ik kreeg er wel drie...
Dit is één van mijn favoriete theemerken.
 
Nadat iedereen gevoederd en gelaafd was, togen de meeste gasten naar huis of een andere verjaardag.
Schoonmama, zusje en vriendje bleven nog wat drinken. Uiteindelijk was rond 20.30 uur alle visite naar huis. En wij? Wij konden gaan opruimen... :-(
 
Terwijl ik de vloer aan het vegen was, bedacht ik me dat ik er goed aan heb gedaan om te besloten mijn verjaardag op een andere manier te gaan vieren. Ik ben weliswaar pas in maart jarig, maar heb al een "verjaardagsprogramma" bedacht. Mijn verjaardag ga ik niet in maart vieren want: ik wil gaan varen in de Biesbosch (tegen de zomer heb je meer kans op goed weer) om `s avonds gezellig met manlief uit eten te gaan. Geen stress, geen opruimen, geen boodschappen doen. Heerlijk lijkt me dat. :-)
 
Na het opruimen, dronk ik nog wat, keek nog even tv om vervolgens (bekaf) naar bed te gaan. Wij moesten er immers weer vroeg uit, om op tijd op beppe haar verjaardag te kunnen zijn.
*
Vanochtend ging om 8.30 uur de wekker. Veels te vroeg op zondagochtend. :-) Na te hebben gedoucht en te hebben ontbeten pakten wij het cadeautje voor beppe in.

Intussen was he tijd om op pad te gaan. Alle gasten waren op tijd, behalve de jarige zelf. Zij is afhankelijk van De Regiotaxi, die nemen het (helaas) niet zo nauw met de tijd.
Na een halve maaltijd (lees: gebak) was het algauw tijd voor de lunch. De lunch was in "Italiaanse stijl". Lekker... Maar ook heel veel. Er was zelfs een dessert. Allen had mijn buik hier geen ruimte meer voor.
Na een klein stukje dessert was mijn buik vol en mijn energieniveau leeg. Tijd om naar huis te gaan.

Qua avondeten stond er op het menu de Utrechtse vijfschaft die over was van gisteren. Na de lunch van vanmiddag besloten we het menu te veranderen: een licht groentesoepje.
En vanavond? Vanavond ga ik in de ontspanmodus. Lekker even helemaal niks.


 
 

 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten