donderdag 3 december 2015

Dag 105- medische perikelen

Al een langere tijd heb ik last van duizeligheid. Wat is langere tijd? Ik denk zo`n twee maanden.
Natuurlijk besloot ik hiermee niet naar de huisarts te gaan. Want: "wat kan een huisarts er mee?"
Gisterochtend was ik voor de zoveelste keer duizelig. Ik besloot heel dapper een afspraak met de huisarts te maken.
Vandaag was het zover: ik ging na twee maanden duizeligheid naar de huisarts.
Voor deze afspraak had ik het één op papier gezet. Ik "hinkte" op verschillende gedachtes waar mogelijk deze duizeligheid vandaan kan komen.
  • Ik ben een "oren kind", in het verleden heb ik veel problemen met mijn oren gehad. Misschien is er iets met evenwicht?
  • Ik heb fibromyalgie. Mensen met fibromyalgie kunnen een vitamine B tekort hebben. Een vitamine B tekort kan tot verschillende klachten leiden. Misschien heb ik een vitamine B (en wellicht ook vitamine D) tekort?
  • Ik heb hypoglykemie. Misschien is mijn suikerspiegel in onbalans?
Dit keer had ik de afspraak met de "huisarts in opleiding" (AIOS). Nadat ik veel had verteld over de uiting van mijn duizeligheid en mijn "hinkende gedachtes" werd ik kort onderzocht. Eerst werd mijn bloeddruk gemeten. Dit werd zowel zitten als staand gemeten. Al staande voelde ik mijn duizeligheid weer op komen (zucht). Ook werden hart en longen beluisterd.
Zoals ik al had verwacht: hier viel niets bijzonders aan te ontdekken. ;-)

Ook werden mijn oren nagekeken. De enige bijzonderheid was dat er in het buitenoor wat irritatie zit, hier heb ik oordruppels voor gekregen. Met dit korte onderzoek werd uitgesloten dat mijn oren de oorzaak zijn van mijn duizeligheid.

Er is een plan opgesteld:

  • Mijn pijnmedicatie wordt verlaagd (mogelijk kan dit de duizeligheid veroorzaken. Dit vind ik persoonlijk vreemd omdat ik dit medicijn al jaren gebruik);
  • Ik ga me weer netjes aan mijn dieet houden zoals voorgesteld door de diëtiste. Samenvattend betekend dit dieet dat ik de hele dag door eet. Hiermee voorkom ik pieken en dalen in mijn suikerspiegel. Wellicht helpt dit tegen de duizeligheid. Ik voorkom in ieder geval dat ik een hypo raak;
     




Belangrijke noot: mijn dieet is een persoonlijk dieet, dus helemaal individueel afgestemd. Het betekent niet dat het voor iemand anders goed kan werken! Voor voedingsadviezen ga je naar een professional!
  • Er is bloed geprikt, allerlei verschillende bloedwaardes worden onderzocht. (Er zijn zes buisjes bloed afgenomen), naar aanleiding van deze uitslagen wordt er mogelijk een concreter plan opgesteld;
Met het bloed prikken heb ik een HELE GROTE BEER van mijn weggehaald. Ik heb last van "prikangst". ;-) Heel dapper ben ik naar het prikpunt gegaan.

  • Volgende week kan ik een bloeddrukmeter ophalen bij de huisartsenpraktijk. De bedoeling is dan ik een week lang drie keer daags mijn bloeddruk meet.
Over twee weken heb ik een vervolgafspraak. Dan bespreken we alle uitslagen.

Niet alleen ik had vandaag een "medische dag", mijn oppaskind moest naar het ziekenhuis voor een controle afspraak. De vader van oppaskind trof ik op het schoolplein. Ik zou jongste zoon naar huis brengen, het idee was dat ik daarna naar huis kon. Dit liep voor vader iets anders, hij moest onverwachts naar de huisarts voor een acute klacht. (Gelukkig viel de acute klacht mee.)

Kortom alle drie zaten wij vandaag in de "medische molen". ;-)
Door het uitgebreide bezoek aan de huisarts en het prikpunt was ik én duizelig én heel moe.
Toch wilde ik wat kleine boodschapjes doen. Op donderdag is er markt in ons dorp. Ik kocht lekker vers brood en een "broodje gezond", dit at ik tijdens mijn eerste tussendoormoment.
Dit "broodje gezond" kan het beste vergeleken worden met luxe rozijnenbrood. Zeker voor herhaling vatbaar!

Na al deze "medische perikelen" was ik doodop.
En nu? Nu is het tijd voor ontspanning en deze dag even te laten bezinken. (Net als mijn bloed: de bezinking wordt onderzocht.) :-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten