maandag 21 december 2015

Dag 121 en 122- koken- Suikervrije tomatenketchup en Gingerbreadkoekjes

Op dag 120 leende ik dit boek uit de bibliotheek.

Uit dit kookboekje wilde ik in ieder geval dit recept maken.
Aan deze tomatenketchup wordt géén suiker of andere zoetstoffen toegevoegd. Ik werd héél nieuwsgierig, hoe zou deze zelfgemaakte tomatenketchup gaan smaken? Dit zijn de ingrediënten.

En dit is het eindresultaat.
Manlief heeft de tomatenketchup gemaakt. Dus de lof is voor hem. ;-) Omdat er "gekke hoeveelheden" in het recept staan beschreven besloot manlief de ingrediënten maal twee te doen. Het resultaat is een hele grote pot tomatenketchup. Nadat de tomatenketchup was gemaakt vond ik `m erg naar pastasaus ruiken (ook lekker, maar het was de bedoeling om tomatenketchup te maken). Manlief heeft `m geproefd en miste "iets". Na wat "getover" met andere ingrediënten dan beschreven, vond manlief de tomatenketchup naar tomatenketchup smaken.
*
Het leek mij leuk om tijdens deze kersperiode iets kerstigs te bakken. Na wat speurwerk op internet kwam ik dit recept tegen: "Gingerbread jongens". Omdat wij geen "koekeman-vorm" hebben besloot ik "kerstballen" te maken. Het deeg werd op dag 121 gemaakt. Dit zijn de ingrediënten.
Nadat alle ingrediënten door elkaar waren gemixt, kon er een deegbal gemaakt worden.
Dit ging een nacht de koelkast in.

Eenmaal weer thuis na onze zondagse wandeling, werd de deegbal uit de koelkast gehaald. Mmm, het deeg was erg hard geworden. Het zacht worden van het deeg versnelden we door er een plak van te maken. (Makkelijk ging dit niet, het deeg is letterlijk platgeslagen met een deegroller.) ;-)

Vervolgens was het een kwestie van geduld.

Na het avondeten was het deeg voldoende zacht geworden. De koekjes konden gemaakt worden!
Het ziet er nu al heel lekker uit. Het eindresultaat ziet er nog véél lekkerder uit.
En ja, de koekjes zijn net zo lekker als ze er uit zien! ;-)
En de smaak: héél zoet en je proeft heel goed de sinaasappel en de gember. Het recept is zeker voor herhaling vatbaar.
De decoratie hebben we met gemaakt met behulp van de Decoratiestiften van Dr. Oetker. Een aanrader, vandaar deze "reclame".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten