donderdag 7 januari 2016

Dag 139- keuken aangelegenheden

Gisteren was het woensdag. Dit betekent dat het mijn kookdag was. Voordat ik daadwerkelijk aan de slag ging met de "Rode bieten taart", deed ik eerst wat anders.
Tijdens de weekboodschappen van vorige week hebben manlief en ik twee kilo perssinaasappelen gekocht. Zoals je ziet was het op dit moment geen sinaasappelsap. Ik overwon mijn "angst" voor de keukenmachine. Ik besloot dit keer zélf de sinaasappelen uit te persen. Want: wat manlief kan, kan ik natuurlijk ook. ;-)
Ik word altijd erg vrolijk van de geur en kleur van sinaasappelen. Het is net alsof de zon in de keuken schijnt.
Dit bleef er over, lege schillen, en...
... Heerlijk vers geperst sinaasappelsap. Proost!
 
Vervolgens was het tijd om de Rode bietentaart te gaan maken.
 Ik koos ervoor om feta te gebruiken in plaats van geitenkaas. Dit zijn de ingrediënten.
Terwijl de ui en de bietjes in de oven stonden te pruttelen, dacht ik wel "eventjes" de vriezer op te ruimen. Twintig minuten leek me ruim voldoende. Een aantal producten wilde ik verhuizen naar de vriezer in de schuur. Ik deed de vriezer open, en zag héél véél producten die veels te lang in de vriezer lagen. Ik bedacht dat ik wel "even snel" de diepvrieslades  leeg kon halen. Dit was het begin de buit.
 
Dit was het vervolg van de buit... IJsjes die al veels te lang in de vriezer liggen.
 Dit geeft aan hoe lang het geleden is dat we dit ingevroren hebben... 2013! En... 2014! Dit gaan we écht niet meer eten. Hup! Dit kan weg.
En toen? Toen moest ik bedenken hoe ik dit definitief ging opruimen. Ik besloot de ijsjes te laten smelten met heet water, en de rest van het voedsel in een grote vuilniszak te deponeren, om dit vervolgens (zonder plastic zak) in de groene container te gooien.
 
De twintig minuten waren natuurlijk allang om. Gelukkig waren de ui en de bietjes nog te heet om het verder te verwerken. Terwijl dit afkoelde ruimde ik het voedsel op.
 
Vervolgens besloot ik weer te focussen op waar ik mee bezig was: koken. ;-)
De Rode bietentaart voordat hij werd afgebakken.

Ik vond het erg zonde om zoveel voedsel weg te moeten gooien. Om dit te voorkomen heb ik een mogelijke oplossing bedacht: de "diepvrieslijst". Hierop wordt ingevuld wat én wanneer er iets is ingevroren. Hierbij gaat het met name over vlees en "leftovers". Vervolgens is het de bedoeling dat wanneer de maaltijdplanner ingevuld wordt, de diepvrieslijst erbij gepakt wordt. Op deze manier kunnen we de ingevroren producten betrekken bij het weekmenu.
Daarnaast heb ik een "bewaarwijzer" opgezocht. Nu weten we precies hoe lang iets in de vriezer bewaard kan worden.
Het opruimen van beide vriezers is nog niet klaar. Ook de inventarisatie niet. Dit wordt een losse-eindjes klusje.

Gelukkig stond er ook iets ontspannends  op het programma: zwemmen! De baantjesscore van gisteren? 24 stuks!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten