vrijdag 1 januari 2016

Dag 133- koken- oudejaarsavondmenu

Sinds ik met dit 365-dagen project bezig ben, daag ik mezelf ook uit op het gebied van koken en bakken. Inmiddels lukt het me steeds beter om "de boel te boel laten" als ik me weer eens uitleef in de keuken. Omdat het gisteren een speciale avond was, leek het mij leuk om iets speciaals te eten.
Wat stond er op het menu?
  • Verse groentesoep (deze heeft manlief gemaakt);
  • Stokbrood met huisgemaakte kruidenboter (ook gemaakt door manlief);
  • Huzarensalade;
  • Mini-quiches.
Na wat speurwerk op internet kwam ik er achter dat Huzarensalade een gerecht is wat veel mensen op oudejaarsavond eten. Nadat ik dit had gelezen dook er ineens een herinnering op: mijn moeder maakte ook vaak Huzarensalade voor oudejaarsavond. Alleen... Haar Huzarensalade heb ik nooit echt lekker gevonden, dit kwam mede omdat zij er corned beef in deed. Ik ging op zoek naar een Huzarensalade met een twist. Ik vond een lekker recept op de website van de Allerhande.
 
Ik besloot dit te gaan maken. Voor het snijden van de winterpeen heb ik hulp aan manlief gevraagd.
De kook-uitdaging ging ik verder zelf aan. Dit zijn de ingrediënten.
Het is lang geleden dat ik met zoveel ingrediënten heb gewerkt. Ik schilde én sneed als eerste de aardappelen in blokjes.

Na behoorlijk wat snijwerk konden de pannen op het vuur.
In de grote pan linksachtere zit de groentesoep. Deze telt niet mee. ;-) In totaal stonden er dus drie pannen op het fornuis te pruttelen.

De ingrediënten konden na een tijdje gemengd worden (het moest eerst goed afkoelen). Vervolgens maakte ik de Huzarensalade op.
Dit werd afgedekt en koelde verder af in de koelkast. Naar mijn mening hoort Huzarensalade goed koud te zijn. Tijd voor...
...PAUZE!


Na de pauze ging ik aan de slag met de mini-quiches. Dit zijn de ingrediënten.
Manlief was zo lief om de ui te snipperen. De rest deed ik natuurlijk zelf. ;-)
Dit is het eindresultaat. De mini-quiches zijn zeker voor herhaling vatbaar. Alleen een volgende keer zal ik er meer zout en/of kruiden bij doen, en top ik de bovenkant af met kaas. Deze quiches zijn voornamelijk lekker om warm te eten. Koud zijn ze minder lekker.

Zo! Dat was een hoop werk. Niet alleen kookte en bakte ik, maar was ook heel veel tijd kwijt aan het opruimen van de keuken. Maar... Was het leuk? Ja het was leuk! ;-)

Helaas... Manlief is ziek, dus hij at niet zo veel. Er bleef dus (zoals gewoonlijk) weer veel over.
Gelukkig heb ik een schoonmama die graag proeft van onze kookkunsten.

En toen? Toen was het écht aftellen naar 2016. We keken de oudejaarsconference van Herman Finkers.
Zelf heb ik nog nooit een voorstelling van Herman Finkers gezien. Gisteren was dus de eerste keer. Ik ben erg enthousiast en wil nog véél meer van Herman Finkers zien (zojuist heb ik een DVD gereserveerd bij de bibliotheek.) ;-)
 
Op deze oudejaarsavond deden manlief keken wij (net als veel andere mensen) vanaf 0.00 uur naar het vuurwerk. Dit jaar keken we boven vanuit het raam omdat manlief ziek was (en is).
 
Proost op 2016!
 
Dat het mooi jaar met veel liefde, verdraagzaamheid en vrede mag worden!
 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten