dinsdag 8 maart 2016

Dag 200- kennismakingsgesprek met Taalvisite gezin

Gisteren was alweer dag 200 van mijn 365-dagenproject! Op dag 154 schreef ik over mijn training voor Taalvisite. Nu was het eindelijk zo ver. Gisteren maakte ik kennis met mijn Taalvisite- gezin. Voorafgaand aan het kennismakinggesprek werd het vrijwilligerscontract ondertekend, ik kreeg een rondleiding over de kinderafdeling van de bibliotheek, ik kreeg slimme tips om in de catalogus te zoeken, mijn Taalvisite-biebpas werd aangemaakt én ik kreeg mijn Taalvisite-tas.

Om vier uur kwam het gezin samen met een lieve en betrokken juf. Zij heeft het kind aangemeld.
De Taalvisite ga ik met een meisje van vijf doen, zij komt uit China en moet (beter) Nederlands leren.
Om het "ijs te breken" werd met behulp van een vertelkastje het verhaal "We hebben er een geitje bij" verteld. Vol interesse luisterde en keek het meisje naar het verhaal.
Terwijl de "grote mensen" nog wat praktische zaken doorspraken, keek het meisje rond en viel "als een blok" voor een klein kartonnen prentenboekje met zwart-wit tekeningen. Natuurlijk mocht zij deze mee nemen naar huis. Ook vonden we nog een prentenboek die over een mol ging. Juf vertelde dat zij nu op school bezig zijn met het onderwerp "mol", kwam dit even goed uit!

Het meisje vertelde dat zij erg van dieren houdt. Ik hou ook erg van dieren, dit is leuk want hierdoor hebben we al onderwerp waar we samen over kunnen kletsen. Laat kletsen nu net een van de belangrijke onderdelen van Taalvisite zijn. ;-)

Met twee zelf uitgekozen boeken ging het gezin naar huis. Ik ging met stapel Taalvisite-boeken en heel veel enthousiasme naar huis. Natuurlijk kon ik het niet laten om ook wat boeken voor mezelf mee te nemen. Ik ben en blijf een boekenwurm. :-)

Mijn Taalvisite-dag is elke maandag van 16.00-17.00 uur. Vanwege andere afspraken op drie maandagen is Taalvisite drie keer op vrijdag. Op vrijdag 11 maart is mijn eerste Taalvisite. Ik ben enthousiast, ik hoop mijn enthousiasme over lezen en taal te kunnen overbrengen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten