zaterdag 12 maart 2016

Dag 204- voor de eerste keer op Taalvisite

Eindelijk was het zo ver! Gisteren ging ik voor de eerste keer op Taalvisite. In de training was verteld dat kinderen weleens verlegen kunnen reageren, dat het dus tijd kon kosten om een band op te bouwen. Daarnaast was mij verteld dat "mijn kind" verlegen is. Met al deze factoren rekening houdend toog ik naar mijn Taalvisite gezin.
Van enige verlegenheid was geen sprake, vol enthousiasme deed het meisje de deur open en kreeg ik een geknutselde muis in mijn armen gedrukt. Op haar slaapkamer zijn we de Taalvisite begonnen,
ik kreeg een glas water en tissues om mijn bezweette hoofd af te vegen (ik had hard gefietst). Het meisje mocht in mijn "boekentas" speuren naar een boek wat haar aansprak. Alle boeken werden er uitgehaald. De boeken over dieren spraken het meeste aan. Naast de boeken uit de bibliotheek heb ik ook een Nutricia kinderboekje in de boekentas gestoken: "Wiesje Wollepop".
Voor mij is dit jeugdsentiment. Ik wilde eens zien of het meisje dit boekje ook leuk vond. Ja! Ze vindt het leuk.
Ik denk dat het meer om de plaatjes gaat en het roze kaftje, maar toch... ;-)

Bij de Taalvisite zaten afwisselend moeder als tante. Beide zijn heel betrokken. Tante spreekt vooral Mandarijn (de hoofdtaal in China) en een heel klein beetje Engels. Moeder spreekt naast Mandarijn, vloeiend Engels. Ik waande mij  dus in verschillende taalgebieden.

Taalvisite duurt een uur. Het meisje heeft ruim een half uur de concentratie weten vast te houden. Voor iemand van vijf vind ik dit heel knap! Ik heb de aandacht nog een kwartier langer kunnen vast houden, maar toen was de "koek echt op". Ik ben nu heel hard aan het nadenken over hoe ik naast (voor)lezen, op een interactieve manier met taal bezig kan zijn.

Ook heb ik het gezin nog een tip gegeven, ik heb ze gewezen op het tv-programma "Sesamstraat".
Vervolgens kreeg ik de vraag wanneer en hoe laat Sesamstraat op tv komt. Na de "Sesamstraat-discussie" heb ik werkelijk geen idee. Ik heb ze laten zien dat Sesamstraat via "uitzending-gemist" gekeken kan worden, dit vertelde ik allemaal in het Engels. Mijn "vocabulary" wordt op deze manier steeds groter.


Kortom het was een geslaagde eerste Taalvisite. Ik heb erg zin in de komende veertien keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten