vrijdag 2 oktober 2015

Dag 42- Klus 1- bovenkant witte keukenkast

Op dag 41 ontstond er een klusje met een los eind. Ik haalde van de keukenkast de wok én een snijplank die ik wil verkopen op Marktplaats. Voor de zekerheid heb ik dit met manlief overlegd, omdat de keuken toch meer zijn "domein" is. :-) Ik kreeg goedkeuring, ik kon hier dus mee aan de slag.

De snijplank en de wok waren erg vet, ook zag ik dat de bovenkant van deze kast erg vies en vet was.
Op dag 41 zat ik te dubben: "Zal ik wel, zal niet"?" Ik heb (heel wijs) besloten om dit klusje te parkeren tot de andere dag. Gelukkig maar, want het klusje werd uiteindelijk een Klus. (Dit is ook een stukje zelf-kennis, als ik eenmaal bezig beland ik vaak van het één in het ander).
Net als vandaag, was het gisteren schitterend herfstweer. De was kon dus heel goed buiten drogen.
En...
...Ik houd me nog steeds vast aan mijn opruimbesluit ten aanzien van de was. Met frisse tegenzin heb ik de "doekjeswas" opgevouwen. (Vaatdoekjes, theedoeken en andere keukendoeken was ik apart op 60 graden). Ik heb getimed hoe lang ik hier daadwerkelijk mee bezig was. Mmm, iets meer dan een kwartier. Hoe kan het dat zo`n betrekkelijk klein klusje in je hoofd zo groot kan worden?
Op dag 36 heb ik Calendula uitgezaaid. Gisteren zag ik hier een heel pril begin van.
 De keukenkast staat onder de plank met kookboeken. De kookboeken wil ik héél lang uitzoeken. Ik ben niet helemaal gezwicht, maar kon het niet laten (om toch heel stiekem) twee "kookboeken" van de plank te halen. Deze vleeswaaier is schoongemaakt en gaat naar de kringloop. 
Heel lang geleden... Heb ik deze receptkaarten verzameld. Ze komen uit de Libelle. Hoe ik aan deze kaarten kom? Geen idee. Ik was te jong om de Libelle te lezen, en mijn moeder (en mijn vader) :-), lazen géén Libelle. In het doosje wat er bij staat heeft volgens mij briefpapier gezeten. Dit kan ik dan weer wel verklaren. Ik hield-en-hou nog steeds van échte post.
Goed, dit waren de nostalgische overpeinzingen. Wellicht kan iemand in het hier-en-nu er iets mee.
Dit gaat naar de kringloop. (Voor zo ver dit ging, heb ik ook dit schoongemaakt. Lees: ontvet).
Hier begon deze Klus mee. De wok en de snijplank zijn schoongemaakt en staan op Marktplaats.
 
Tijdens onze verhuizing hebben wij deze kast gekocht. (Dit is drie jaar geleden). Nadat de kast in elkaar was gezet heb ik `m schoongemaakt, en daarna (shame on me), niet meer.
Om het leed te verzachten: ik denk dat ik het nu over de bovenkant van de kast heb. Ik zal heus wel, zo nu en dan een doekje over de kast heen gehaald hebben. ;-)
Deze foto laat ik groot. Het voordeel van lang niet schoonmaken is wél dat je resultaat ziet. :-)
In het kader van positief denken ("ieder nadeel hep z`n voordeel") kwam ik dit tegen.
 
Dit is een schoonmaaktip van mijn moeder geweest: kranten bovenop keukenkastjes leggen. Goede tip die ik in de oude woning heb toegepast. Nu heb ik deze tip ook in de nieuwe woning toegepast. (Weliswaar pas na drie jaar, maar toch...)
Deze foto is door het glas van het deurtje gemaakt. De bedoeling hiervan is dat ik een voor en een na foto kan laten zien. Ter illustratie: ik heb de ruitjes eerst grondig moeten ontvetten, vervolgens heb ik met ruitenreiniger de ruitjes weer glanzend en transparant gemaakt. Het was een behoorlijk poetsklus.
En dit is het eindresultaat. Willem-Beer is trots, en ik ook!
 
Om te voorkomen dat ik een volgende keer weer zo grondig moet poetsen, ga ik wat vaker met Glassexdoekjes over de ruiten heen. (Ze moeten nog gekocht worden, het staat wel al op het boodschappenlijstje).
 
 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten