vrijdag 2 oktober 2015

Dag 42-Klus 2- plank nr 1. kweekkasje

Gisteren was het prachtig zonnig herfstweer. En, omdat onze tuin op het Zuiden ligt is het er (als de zon schijnt) altijd warm. Zelf `s winters. Zomers kan het in de achtertuin té heet zijn, we zitten dan veel op het plaatsje in de voortuin.
Maar... Voor begin oktober is de temperatuur in de achtertuin precies goed.
Vanwege al deze positieve randvoorwaarden heb ik besloten om een klusje in de (achter)tuin aan te pakken. Wat een klusje leek bleek algauw een Klus. :-)
In de achtertuin staat deze kweekkas. Hoewel: kweekkas? Inmiddels is het een opbergkast voor kweekbenodigdheden en tuinspullen geworden. Het doel is niet om er een kweekkas van te maken. Het doel is om overbodige spullen op te ruimen zodat er overzicht komt.
Het zeil van het kasje is kapot, de planken in het kasje niet. Vanwege beperkt budget hebben manlief en ik besloten om op dit moment geen nieuw kasje te kopen.
De kweekkas ga ik niet als kweekkas gebruiken omdat ik hier kleine kweekkasjes voor heb die ik (in het zaaiseizoen) op de vensterbank zet. Ik besloot met de bovenste plank te beginnen (plank nr. 1).
Dit komt allemaal uit de krat. Ik moest me even bezinnen over wat voor soort selectie ik zou gaan maken.
Vlinders hebben een belangrijke symbolische waarde voor me. In december 2012 zijn manlief en ik naar "De Orchideeënhoeve geweest." Naast Orchideeën hebben ze er ook een prachtige vlindertuin. En, Lori`s.
Bij de Orchideeënhoeve kun je voor een klein bedrag nectar kopen waarmee je de Lori`s mag voeren.
Wie wordt er nu niet blij van zulke vrolijke vogeltjes?

Goed, om terug te komen op de tuin: de beker met de vlinder heb ik op de Orchideeënhoeve gekocht. Maar... Er is een stukje af. Van deze beker wil ik een "buitenpotje" maken. Manlief moet er gaatjes in maken, vervolgens een plantje erin en klaar ben je, zal je zeggen. Dit projectje is helaas in de rommel verdwenen, maar gaat in ere worden hersteld! :-)
Hetzelfde verhaal geld voor het "Ot en Sien blik". Ik heb ooit het idee opgevat om allemaal leuke blikjes bij de kringloop te kopen, en hier een soort van "buitencollage" van te maken.
Ik kom regelmatig bij de kringloop. Als ik er ben zijn er wel blikken en blikjes, maar geen leuke (althans ik vind ze niet leuk). :-)
En... Ik ben er achter gekomen dat planten in kleine blikjes snel uitdrogen (en ik ben nog geen grote, leuke blikken tegen gekomen bij de kringloop).
Nu vind ik het Ot en Sien blik nog steeds leuk. Dus ik ook deze ga ik in ere herstellen.

Toen ik het Ot en Sien blik zag moest ik aan iets denken. Mijn moeder had "Het boek van Ot en Sien" in haar boekenkast staan. Na het overlijden van mijn moeder heeft mijn lapjesvader de boekenkast uitgezocht (je zult begrijpen: hier is een aantal jaar over heen gegaan). Veel boeken zie ik in mijn hoofd voor me, veel boeken heb ik fysiek in mijn handen gehad een aantal staan nu in mijn boekenkast. Maar... Het boek van Ot en Sien? Dit is een actiepunt. Ik ga aan lapjesvader vragen of hij weet of het boek er nog is. En... Als het boek er nog is: of ik dit boek mag hebben.
Ik ben dol op oude, nostalgische boeken, en het maakt het extra leuk dat het dan van mijn moeder is geweest.
Als het boek er niet meer is, of als ik het niet mag hebben dan ga ik `m waarschijnlijk via Marktplaats kopen.
Terug naar het hier-en-nu: plank nr 1. van het kweekkasje. :-)
Dit is klein tuingereedschap en andere tuinaccessoires. Ik heb er nu geen andere plek voor, het ligt tijdelijk in dit (oogst)mandje. Dit mandje komt bij de kringloop vandaan. ;-)
Alle kweekpotjes zijn uitgezocht. Er gaat een deel naar de kringloop. Een ander deel gaat weg. Het is voornamelijk plastic, het wordt naar de plastic container gebracht.
Deze potten heb ik schoongemaakt, net als de vlinderbeker.
De andere potten worden ook schoongemaakt, net als het Ot en Sien blik. Ik doe dit met goed heet water. Ik ben vandaag nog iets meer van mijn "slakkenallergie" afgekomen. :-)
Het overzicht is weer terug.
Een hele, hele, hele tijd geleden heb ik dit gekocht bij de Action. Het leek-en lijkt me heel erg handig.
Nu is de tijd gekomen om hier ook daadwerkelijk iets mee te doen. Mijn streven is dat het dit weekend als mulchlaag in onze plantenborder ligt.
De schoongemaakte potten heb ik terug gebracht naar de tuin. Hier staan ze op een tijdelijke plek. Want...
...Ik kan niet in het pottenhoekje komen. Manlief heeft tegen het schuurtje een "kastje" gemaakt waarin ik de buitenpotten, en de af te sterven bollen kan neerzetten. Kan...  Want...Nu maak ik géén gebruik van dit hoekje. Hoe dit komt: de container én de kruiwagen staan ervoor.
Inmiddels heb ik veel blogs gelezen, al lezend kwam ik er achter dat als er iets niet werkt het ergens aan ligt. En dat je dan moet onderzoeken wat dit "ergens" is. In dit geval is zijn het de obstakels op de route naar het kastje. Aan manlief heb ik gevraagd of hij over een andere oplossing wil nadenken. Dit gaat hij doen. Ik weet zeker dat hij op een dag met een oplossing komt (of misschien ik wel). Wanneer deze dag zal zijn? Dat is afwachten. :-)
Dit is het resultaat van het opruimen. De zak met plastic is (nog) niet vol.
But I'm sure. It will come. :-)
De mooie buitenpotten, die in ere hersteld gaan worden.

Al een week lang "zeurt" de tekst van Toontje Lager door mijn hoofd: "Zoveel te doen".

Zoveel te doen
Ik heb nog zoveel te doen
Ik moet de zon in Japan onder zien gaan
Zoveel te doen
Ik heb nog zoveel te doen
Ik moet het oerwoud eens in bloei zien staan


Dan nog een mooie wijsheid om deze post mee af te sluiten.
En nu? Nu ga ik "The Voice" kijken. Ik vind de audities altijd erg leuk. De battles kijk ik eigenlijk nooit. Of er moet écht niets op tv zijn (en dat is meestal zo). :-)
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten