zondag 4 oktober 2015

Dag 45- lazy sunday

Vandaag is het zondag. Het doel van vandaag was: een ontspannen zondag.
Natuurlijk zijn er op zondag wel een aantal vaste "programmaonderdelen". Want wat moet een mens zonder routine... :-)
Op zondag wordt het bed altijd verschoond en lopen manlief en ik samen het kasboek na.

Een leuk en ontspannend onderdeel voor deze zondag waren: kaarten schrijven voor mijn hobby postcrossing én wandelen.

Een aantal kleine klusjes kwamen als vanzelf op mijn pad.
Ook op zondag is er was. :-) Dit hing te drogen op de waskamer. De rest van de was staat (nog ongevouwen) beneden in de wasmand.
Nog zo`n klein klusje. Links ligt mijn pleisterbakje (ik heb het al eens eerder geschreven: ik heb een bakjesfetisj.) Dit bakje was echter leeg. Alweer twee weken geleden (shame, shame, zo lang ligt dit klusje dus alweer) had mijn oppaskind plakband nodig voor zijn zelfgemaakte boot. Helaas, het plakband was op. Tsja... Wat nu? We losten dit op met pleisters die ik altijd bij me heb. Vervolgens waren de pleisters op. Ik vergat steeds nieuwe pleisters in dit bakje te doen, tot vandaag. Weer een klusje afgevinkt.
Vervolgens kwamen er wat tuinklusjes op mijn pad.
Ik kwam er achter dat ik de zaaddozen van deze Helleborus nog niet had afgknipt. Terwijl ik al een hele tijd terug dit bij de andere Helleborussen wel heb gedaan. Heel gek. :-) Dit is voor...
...En dit is na. (Ik heb ook direct wat onkruid weggehaald).
Dit is een Wintercyclaam. Gekregen van mijn schoonmama toen we terug kwamen van vakantie.
De uitgebloeide bloemen heb ik er uit geknipt.
Op dag 42 vond ik deze mooie pot en dit leuke blik terug in de kweekkas. Ik wil ze in ere herstellen door er plantjes in te gaan zetten. Op dit moment zijn er (nog) geen plantjes. In afwachting van de plantjes heb ik de pot en het blik op het werkblad in de keuken gezet. Waarom? Omdat het werkblad een magneetplek is? Ik bedacht me dat het beter is om deze plek te demagnetiseren. :-) De pot en het blik heb ik op de tuintafel gezet. Zelfs zonder plantjes staat het leuk. En het werkblad is weer vrij!
Manlief heeft er voor gezorgd dat de "gevonden" bodembedekker op dag 42 ook daadwerkelijk een mulchlaag werd.
Ik knipte nog wat bloemetjes uit de voortuin. De witte bloemen zijn "Zuidenwindlelie" Vooraan staan de afgeknipte Helleborussen. Zaaddozen kunnen erg decoratief zijn.
Op dag 43 schreef ik dat ik doppen ging sparen voor de geleidehond. Deze vaas is deze week onofficieel de "doppenvaas" geworden. Door deze "flyer" op de vaas te plakken is de vaas nu officieel gedoopt tot doppenvaas.
Nog zo`n klusje wat ik vandaag heb gedaan. Deze poster ophangen op de deur in de gang. Manlief vroeg: "Heb je er niet van geleerd"? Geleerd? Oh, hij bedoelde het plankband. Een tijdje geleden heb ik met plakband iets op de slaapkamerdeur geplakt. Toen ik het er afhaalde trok ik verf mee (een klein beetje verf, maar toch...), dit is "Scotch tape". Ik ben er van overtuigd dat je hiermee géén verf van de deur haalt. Manlief zei alleen maar: "We zullen zien." :-)
Na de lunch zijn manlief en ik naar de begraafplaats gegaan om het graf van mijn moeder te bezoeken. (Ook zij heeft een tuintje, dit moet zo nu en dan onderhouden worden). 
De laan op deze begraafplaats is erg karakteristiek het is een laan met Kastanjebomen. Ook het koepeltje is typerend voor deze begraafplaats.
Kastanjebomen zorgen natuurlijk voor kastanjes. Ook dit jaar hebben we ze weer geraapt. De kastanjes heb ik gewogen. De oogst: 1650 kg. (Het lijkt gek om kastanjes op een begraafplaats te rapen. Ik ben hier over deze gedachte heen gestapt en ben gaan denken: "waarom zou ik ze hier niet gaan rapen"?)
 
Nadat we het graf van mijn moeder hadden bezocht (en kastanjes hadden geraapt), togen we naar het "bos". Bij ons in het dorp wordt dit park het bos genoemd. Maar ach... What's the difference?
 
Onderweg naar het bos zagen we dit...
... Prachtige herfstkleuren.
 
En in het bos zagen we dit...
...Een paddenstoel verscholen in het gras.
 
De wandeling eindigde met wat geluk. ;-)
Heerlijk ontspannen kwam ik thuis, en heb ik de Engelse tekst voor de kaarten geschreven die naar Amerika én Belarus gaan. Erg fijn, als je wat tijd hebt voor hobby (of tijd maakt).

Na het avondeten stonden er nog twee klusjes open. Het bed verschonen (geen vervelend klusje, ik hou van een heerlijk fris bed), en het kasboek nalopen. Dit is een minder leuk klusje, maar geeft wel inzicht en overzicht. Dit geeft rust.

En nu? Nu kan ik tv gaan kijken (misschien wel voor de tweede keer Penoza...) of verder met mijn boek.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten